Riadh og Nazli er et tunisisk ektepar hvis sønn Sami forbereder seg på opptaksprøven til universitetet. For den lille arbeiderklassefamilien kan gode resultater bety en lys fremtid, og foreldrene ser derfor med bekymring på det faktum at sønnens migreneanfall ødelegger for studiene. Snart skal de imidlertid få mer å bekymre seg for, for en dag er Sami plutselig forsvunnet, og det eneste sporet han har etterlatt seg er et brev hvor han forteller at han har dratt for å slutte seg til IS i Syria. Forferdet over sønnens uforståelige valg, legger Riadh ut på jakt etter ham, for å overtale ham til å vende tilbake til et normalt liv.
Som i den kritikerroste debutfilmen HEDI (BIFF 2016) viser Mohamed Ben Attia seg her som en klok og observant regissør som evner å finne menneskelige nyanser der andre ser statistikk og strukturer. Luc og Jean-Pierre Dardenne er nok en gang produsenter, og selv om den er umiskjennelig tunisisk, har WELDI - KJÆRE SØNN også åpenbare forbindelser til en sosialrealistisk europeisk dramatradisjon. Dette er en usedvanlig innsiktsfull film om ekstremismens sammensatte psykologi.
Mohamed Ben Attia (Tunisia, 1976) Filmografi: HEDI (BIFF 2016)