2003 • 1t 43m • Sør-Korea / Tyskland
Handlingen i dette stille, vakre og humanistiske dramaet er lagt utelukkende til en innsjø hvor et lite buddhisttempel flyter på en flåte. På denne lille flåten bor en ung gutt sammen med en eldre munk som preker Buddhas lære til den unge. VÅR, SOMMER, HØST, VINTER… OG VÅR er delt inn i fem segmenter, der hver årstid representerer et stadie i guttens liv. Vi følger hans vei mot voksenlivet.
Regissør Kim Ki-duk er et sjeldent talent. Med sin særegenhet både i stil og tematikk har han opparbeidet seg et rykte som Sør-Koreas mest spennende – og minst mainstream – regissør på 90-tallet. Med VÅR, SOMMER, HØST, VINTER… OG VÅR forteller han en slående vakker – original, men likevel universell – historie om menneskets ånd: En bevegelse fra uskyld, via kjærlighet og ondskap, til forståelse og til slutt gjenfødelse. Ord er nesten fraværende; dette er en film som tar seg tid til visuelle detaljer og fortelling i bilder.
Kim Ki-duk (1960) har en uvanlig bakgrunn for en profilert filmregissør. Som 17-åring begynte han å jobbe på forskjellige fabrikker; som 20-åring var han sjømann, før han vervet seg til militæret og ble der i fem år. Han planla så en fremtid som prest, men peilet seg heller inn mot Paris, hvor han studerte kunst og tjente til livets opphold ved å selge maleriene sine. Han har ingen filmutdannelse, og lærer ifølge seg selv mens han lager film. Han gjorde sin første spillefilm i 1996 med THE CROCODILE, etterfulgt av minst én film i året, blant annet THE ISLE (1999) og BAD GUY (2002). De fleste av hans filmer har blitt vist på de store filmfestivalene i Berlin, Venezia og Karlovy Vary, og BIFF viste en retrospektiv serie på Kim Ki-duks filmer i 2002. Med ni filmer på syv år har Kim Ki-duk blitt en av Sør-Koreas mest kjente filmskapere.