Året er 1938 og indere driver motstandskamp mot britisk okkupasjon. En ung jente giftes bort til en gammel mann. Han dør snart og jenta blir i tråd med tradisjonen sendt til en gruppe enker for å leve resten av sitt liv med dem, ekskludert fra samfunnet. Når hun vokser opp forelsker hun seg i en mann av lav kaste, men kjærligheten er problematisk. Som ung enke ble hun tvunget ut i prostitusjon, og hans hjemsted vekker mørke minner.
Denne siste delen av regissør Deepa Mehtas trilogi om ulike sider av samfunnet viser hva konservativ religionspolitikk fører til for Indias kvinner. Tidligere har hun belyst politikk og seksualitet med FIRE (96) og politikk og nasjonalisme med EARTH (98). Mehta er en modig regissør, og innspillingen ved det hellige stedet Varanasi i India ble stadig sabotert av fundamentalister. Inspillingen måtte til slutt flyttes til Sri Lanka, og foregå skjult. Like fullt har hun maktet å jobbe fram et vakkert portrett av tredvetallets India for kvinner som sto på utsiden av samfunnet.
Indiskfødte Deepa Mehta emigrerte til Canada i 1973, og har etablert seg som en spennende regissør som fungerer som en stemme for India i vesten. SAM & ME (91) handler om en ung inders møte med Canada. I 1994 fikk Mehta med seg et stjernelag for den lavmælte CAMILLA og hun har laget fine romantiske komedier i BOLLYWOOD/HOLLYWOOD (02) og THE REPUBLIC OF LOVE (03). Hennes store prosjekt er trilogien om India: FIRE (96), EARTH (98) og WATER; et vakkert og grundig verk som gir godt innblikk i det indiske samfunn.