THE VILLAINESS åpner med en sju minutter lang actionsekvens hvor vi ser hovedpersonen slå, sparke, skyte og lemleste sin vei gjennom en armé av hjelpeløse gangstere – gjennom hennes egne øyne. Denne åpningen er i seg selv nok til å plassere Jung Byung-gils nye epos blant årets actionhøydepunkter, men den sørkoreanske regissøren har flere triks i ermet: Historien om drapsmaskinen Sook-hee er nemlig så full av akrobatisk koreografi og bisarre plottwister – her finner vi både ukjente graviditeter, plastisk kirurgi og hemmelige agenter forkledd som kjærester – at publikum ikke rekker å kjede seg så mye som et sekund, selv når tempoet en sjelden gang skrus ned.
THE VILLAINESS er en over-the-top voldsorgie med elementer fra Luc Bessons NIKITA, Park Chan-wooks OLDBOY, Quentin Tarantinos KILL BILL og Gareth Evans’ THE RAID, men som samtidig preges av et overskudd og en filmatisk teft som gjør slike sammenligninger overflødige. Dette er kort og godt trashy sørkoreansk underholdningsfilm av beste merke.
Jung Byung-gil (Sør-Korea, 1980) Filmografi: CONFESSION OF MURDER (2012), ACTION BOYS (2008)