Den postapokalyptiske science fiction-sjangeren har de siste årene blitt såpass allestedsnærværende i vestlig underholdning at det er lett å tenke at mennesker i vår del av verden knapt tenker på annet enn sin egen, brutale undergang. For enten det gjelder atomkrig, naturkatastrofer, zombieepidemier eller morderroboter, er forestillingen om et fullstendig sivilisasjonskollaps aldri langt unna.
THE SURVIVALIST gir oss imidlertid et helt annet bilde av livet etter apokalypsen enn det vi kjenner fra MAD MAX, TERMINATOR og «The Walking Dead». Dette er nemlig en film som blander klassisk britisk kjøkkenbenksrealisme med skildringer av en verden hvor det ikke er kjøkkenbenker igjen. Her følger vi den navnløse hovedpersonen som bor alene i skogen, hvor han lever et trøstesløst villmarksliv ispedd småskalajordbruk og en evig mistro til resten av menneskeheten. Når han en dag overraskes av en middelaldrende kvinne og hennes vakre datter, blir det opptakten til et intenst kammerspill hvor paranoia og primærbehov settes opp mot hverandre.
Stephen Fingleton (Nord-Irland, 1983) THE SURVIVALIST er hans debut som spillefilmregissør.