Hva var det egentlig jeg så nå? Eduardo Williams' forbløffende debutfilm THE HUMAN SURGE hopper fra Buenos Aires til Mosambiks hovedstad Maputo til den filippinske øya Bohol uten noensinne å gjøre det klart for publikum hva koblingen mellom disse stedene og scenene er. Likevel gir filmen hele veien mening på et intuitivt plan, og dens særegne blanding av det gjenkjennelige og det eksotiske – det dagligdagse og det gåtefulle – gjør dette til en filmopplevelse som sitter i lenge etter man har forlatt kinosalen.
Det begynner med den 25 år gamle argentineren Exe som nettopp har mistet jobben, og deretter skyter Williams' rastløse kamera fart inn i en verden av skjulte forbindelser mellom mennesker som befinner seg på vidt forskjellige steder av kloden. Kombinasjonen av dokumentarisk realisme og noen av årets mest imponerende kamerakjøringer, gjør THE HUMAN SURGE til en aldri så liten åpenbaring - omtrent som første gang man støtte på en film av Carlos Reygadas eller Apichatpong Weerasethakul.
Eduardo Williams (Argentina, 1987) THE HUMAN SURGE er Williams' første helaftens dokumentarfilm.