Slik settes tonen i THE GRANDMASTER, en film som forteller h..." />
Det er en mørk og stormfull aften, og regnet faller tungt over byen. I gaten har en gjeng sortkledte, kamplystne menn samlet seg. Overfor dem står en kjølig avventende mann ikledd en hvit hatt. Med ett er kampen i gang. Det sparkes og slås, og kampdeltakerne flyr lette som fjær gjennom luften. Til slutt er det kun én mann som står igjen, den ubestridte mester – Ip Man. Med den hvite hatten like trygt plassert på hodet forlater han åstedet som om ingenting var hendt.
Slik settes tonen i THE GRANDMASTER, en film som forteller historien om den legendariske kampsportmesteren Ip Man. I løpet av sitt liv populariserte han kampsporten Wing Chun, og var læremester for blant andre Bruce Lee. Det er ikke første gang Ip Mans historie er gjenstand for filmatisering, men THE GRANDMASTER skiller seg ut ved sitt bevisste fokus på et gjennomarbeidet visuelt uttrykk. Dens mange flotte kampscener, som understreker det estetiske aspektet kampsporten innehar, bidrar til å gjøre THE GRANDMASTER til en både vakker og særdeles stilig film.
WONG KAR-WAI er en internasjonalt anerkjent filmskaper fra Hong Kong, født i 1958. Han debuterte som regissør i 1988 med filmen AS TEARS GO BY, og har siden stått bak titler som CHUNGKING EXPRESS (1994), ASHES OF TIME (1994) og IN THE MOOD FOR LOVE (2000).