I første episode møter vi Hava, som fyller ni år denne dagen. Om morgenen minner moren henne om at hun ikke lenger kan verken leke med eller omgås gutter, nå som hun er blitt voksen. Hava blir lei seg og får lov til å være ute med sin bestevenn til klokken blir 12 – tidspunktet hun ble født. I andre episode er vi vitne til et sykkelløp for kvinner. Den unge kvinnen som leder, blir forfulgt av mannlige familiemedlemmer som krever at hun skal avbryte løpet og dra hjem til sin utkårne mann. Nekter hun, blir hun forvist fra familien. I tredje episode er det en eldre kvinne det handler om. Hun har fått en god slump penger og bestemmer seg for å kjøpe alt hun har drømt om. Fra rullestolen dirigerer hun unge gutter hun har hyret inn til å hjelpe seg med innkjøpene. DEN DAGEN JEG BLE KVINNE er en vakker
og tankevekkende film om kvinners kår i Iran, fortalt på en lite påtrengende måte, slik landets filmskapere er så dyktige til.
Marziyeh Meshkini (1969) er født i Teheran. Hun var regiassistent for Mohsen Makhmalbafs STILLHETEN og hans segment ”Døren” i TALES OF KISH (1999) så vel som Samira Makhmalbafs EPLET (1997) og TAVLER (2000). Marzieh er gift med Mohsen og Samira deres datter. THE DAY I BECAME A WOMAN er hennes første spillefilm.