I THE DAMNED AND THE SACRED møter dans politikk. Dokumentaren presenterer en tsjetsjensk folkedansgruppe, og viser oss hvordan barn i en krigssone oppdager trygghet, tillit og selvrespekt gjennom tradisjonelle dansetrinn. Dansegruppen, som består av barn mellom 6 og 16 år, reiser på turné gjennom Europa for å vise at tsjetsjenere er noe annet en separatister og terrorister. Gjennom kryssklipping mellom turnéen og forberedelsene hjemme i den utbombede hovedstaden Groznyj, møter vi barn som gjennom dansen har funnet en reddende aktivitet. De tradisjonelle dansetrinnene blir en livsbejaende handling, selv om det faller bomber fra helikoptre, og panservogner ruller forbi i gatene.
THE DAMNED AND THE SACRED gir et poetisk og gripende portrett av barn med en krigstraumatisert oppvekst og en overveldende ansvarsfølelse, men samtidig viser den oss stolte kulturutøvere fulle av håp for fremtiden. Eller slik en halvveis ødelagt plakat i begynnelsen av filmen forteller oss: ”En grasiøs danser som er lett på foten, bringer glede til seg selv og andre”.
Jos de Putter ble født i 1959 i Nederland. Han er en markert filmkritiker og tidligere redaktør i det nederlandske filmmagasinet Skrien. Han har laget en rekke dokumentarfilmer, blant annet SOLO, THE LAW OF THE FAVELA (1994) og BROOKLYN STORIES (2002). THE DAMNED AND THE SACRED er hans andre film om Tsjetsjenia. I 1999 laget han THE MAKING OF A NEW EMIPRE om en tsjetsjensk separatist og mafiaboss.