Nok et bevis på at det lar seg gjøre å lage underholdende film fra digitalt kildemateriale. En film for alle som går med en regissør i magen og tror eneste mulighet for å lykkes ligger i statlige produksjonstilskudd.
Dette er historien om de to amerikanske brødrene, den hvite Graham og den fargede Allen (også kalt Rex), som arver et gods i Frankrike av en fjern slektning. Vi møter dem først på toget på vei til deres nyervervede eiendom, et gods i sterkt forfall, med en stab av tjenere, kokker og hovmester. Graham mener å kunne føre seg på fransk, godt hjulpet av sin medbrakte lommeparlør. I tillegg er han slik vi forbinder med det å være typisk amerikansk – ignorant og naiv - på grensen til å fremstå som en latterlig figur. Broren Rex er mer av en gi-faen-type og langt fra så imøtekommende som Graham.
Forholdet til staben ved godset blir anstrengt fra første stund, ikke bare på grunn av kommunikasjonsproblemer, også fordi interessekonflikter oppstår etter hvert som de unge brødrene kommer på tanken å selge og bli kvitt et tilsynelatende stort problem. Dette er først og fremst filmen for deg som kan ørlite grann fransk og tror du fører deg svært så bra der nede. Men også alle andre vil kunne finne THE CHATEAU uimotståelig morsom og original. Den er tydelig laget med stor glede og kjærlighet til historiefortellingen og på et nokså minimalistisk budsjett, uten at sistnevnte forhold kommer nevneverdig til syne i sluttproduktet.
Jesse Peretz (1969) er fra Boston og studerte film ved New York University, hvor han ikke tok eksamen, men begynte å lage kortfilmer og mange musikkvideoer i stedet. Hans debut som spillefilmregissør kom med FIRST LOVE, LAST RITES i 1997. THE CHATEAU er hans andre produksjon i langformatet.