Med "La Société du spectacle" ("skuespillsamfunnet") utvikler den franske filosofen og filmregissøren Guy Debord en skarp analyse og kritikk av det moderne forbrukssamfunnet og dets objektifisering av alle aspekter ved menneskenes liv. Vanessa Beecrofts kunstforståelse er gjennomsyret av Debords begreper. Hun arbeider med "levende tablåer" bestående av sensuelle glamourmodeller, langbente mannekenger, råbarske marinesoldater eller, som i åpningsscenen fra THE ART STAR AND THE SUDANESE TWINS: 30 nakne svarte kvinner, liggende som slakt i dammer med fiskeblod på et torg i Venezia.
Selv kaller hun verk som dette for "ikke-hendelser". Hun vil gjøre oss oppmerksom på blikket, på den tynne linjen mellom det å holde fasaden og å miste ansikt. I Pietra Brettkellys dokumentarfilm er det som om Beecroft selv går i oppløsning foran kameralinsen. Vi følger henne under et opphold i Sudan hvor hun samler materiale til en fotoserie om et folkemord som Vesten glemte altfor fort. Filmen viser oss hvordan de gode intensjonene formørkes av superstjernens oppblåste selvbilde og kunstens abstrakte verdensanskuelse.
Pietra Brettkelly er fra New Zealand og har blant annet regissert dokumentaren THE SCHOOL BALL (1999), samt BEAUTY WILL SAVE THE WORLD, som ble vist på BIFF i 2004