Ed "Big Daddy" Roth var en kreativ opprører, en fritenker og regelbryter i California på 50-tallet. Hans tegneseriefigur "Rat Fink" ble hans hevn over Walt Disneys Mikke Mus-figur, som Roth hatet. Rat Fink dukket opp over alt og Roth ble den første som tok i bruk T-skjorten dekorativt og innholdsmessig meningsbærende med slagord og tekst. Han var sannsynligvis den første eksponenten for den såkalte hotrod-kulturen, hvor biler ble lakkert som rene kunstverk for å fremstå med egen identitet og sjel. Dette videreførte han også ettersom han hadde trang til å ombygge masseproduserte biler til egne uttrykksfulle nye "prototyper", som det sannsynligvis bare ble én av for hver modell han skapte.
Amerikansk populærkultur har alltid vært preget av både aksept og dissens, innovasjon og tilpasning. Disse spenningene har medført større grad av kreativitet, men samtidig også en form for undervurdering. Innovatører blir ofte glemt mens de som har trukket potensialet ut av det undergravende fornyende, ofte er blitt styrtrike.
Ron Mann er fra Toronto og har viet seg til å dokumentere understrømninger i den amerikanske pop-kulturen. Han trekker frem pionerene innen ulike kreative kunstnermiljøer og deres politiske motivasjoner og deres innflytelse på popkulturen. Mest kjent er han for COMIC BOOK CONFIDENTIAL fra 1988. Ron gjestet BIFF i 2000 med den herlige dokumentaren GRASS – om amerikanske myndigheters latterlige, kostbare og avmektige kamp mot cannabis.