Hun blir hyllet som prakteksemplet på religiøs rehabilitering når hun slipper ut av fengsel etter 13 år, innesperret for å ha kidnappet og drept en seks år gammel gutt. Men når presten hennes ved løslatelsen overrekker henne en tradisjonell hvit tofu-kake som symbol på hennes rensede sjel, kaster hun den i bakken og går uten å se seg tilbake. Geum-ja er klar for endelig å gjennomføre planen hun har brygget på i 13 lange år, for å hevne seg på mannen som stjal hennes barndom og uskyld ved å la henne gå i fengsel for sine forbrytelser. Men det er én ting å planlegge en hevn, noe ganske annet å utføre.
SYMPATHY FOR LADY VENGEANCE er den siste filmen i Chan-wooks løst sammenhengende trilogi om hevn. Mye takket være overgangen til en kvinnelig protagonist avsluttes trilogien på en mye mer rolig og poetisk måte enn den begynte. Med særdeles sterke skuespillerprestasjoner, nydelig komponerte bilder og et Vivaldi-inspirert soundtrack av de sjeldne, viser denne filmen atter en gang at Park Chan-wook kanskje er den mest interessante regissøren fra Asia akkurat nå.
Park Chan-wook, født i Seoul i 1963, studerte filosofi ved Sogang University, hvor han også startet en filmklubb og utviklet en sterk interesse for filmteori. Han publiserte tidlig mange essays om film og filmomtaler i tillegg til å lage kortfilmer, før han tok steget videre til spillefilmer. Hans første store filmsuksess var filmen JOINT SECURITY AREA, som slo både nasjonale og internasjonale rekorder og ble invitert til konkurranseprogrammet i Berlin i 2000. Etter den begynte hans særs suksessrike hevntrilogi med SYMPATHY FOR MR VENGEANCE (02), vist på BIFF samme år, OLDBOY (03), som vant Grand Prix ved Cannes året etter og vist på BIFF samme år, og avslutningsvis SYMPATHY FOR LADY VENGEANCE fra i fjor, en film som har blitt vist ved festivaler verden over.