En familie driver et utested sammen, Noite Escura. Her serveres både champagne og prostituerte. Forretningene går ikke så bra for faren, som har satt seg i gjeld til den russiske mafiaen. De krever at den yngste av døtrene hans skal komme og jobbe for dem i Russland. Den unge, vakre jenta debuterer samme kveld som sangerinne på Noite Escura. Hun aner ikke hva som venter henne idet faren kommer og forteller henne at hun har fått en enestående sjanse til å bli med noen talentspeidere til Lisboa for å gjøre karriere. Hennes eldre søster derimot, skjønner at noe er galt og er innstilt på å ta sin sin søsters plass.
Like foran øynene våre går familien i oppløsning denne natten. Illusjonene brister én etter én. Bildet er svært rødt - fra interiøret i baren til blodet som spilles, en mørk rødfarge. Hele handlingen utspiller seg innendørs nattestid, noe som understreker følelsen av tetthet, klamhet, innesperrethet: Her finnes ingen løsning, ingen vei ut.
Filmen er skjebnesvanger i sin handling og dramatisk i sin oppbygning, men SVART NATT er likevel fortalt i et realistisk formspråk, med et kamera i stadig bevegelse og med høy grad av autentisitet i dialog såvel som på detaljplan.
João Canijo er født i Porto i 1957 og regnes som en av sin generasjons mest betydelige portugisiske regissører for film, tv og teater. Fra 1980 til 1985 jobbet han som regissørassistent for størrelser som Manoel de Oliveira, Wim Wenders, Alain Tanner og Werner Schröter. I 1988 ble hans debutfilm, THREE LESS ME, vist på Rotterdam Film Festival. Siden den gang har hans filmer, deriblant HER MOTHER'S DAUGHTER (1990), BLACK SHOES (1998) og GET A LIFE (2001), gått sin seiersgang på festivaler verden over. I hjemlandet Portugal har Canijos filmer fått en strålende mottakelse av både publikum og kritikere.