I motsetning til andre byer, hvor herskapelige hus ligger oppe i åssidene, lever de velstående innbyggerne i La Paz nede, i det sørlige distriktet av byen. I ett av husene, en komfortabel boble omringet av en vakker hage, lever matriarken Carola og hennes tre barn. Familiens tjenere, Wilson og Marcelina, bor og jobber under samme tak, men lever i en adskilt sfære grunnet ulikt språk, hudfarge og virkelighetsoppfatning. Et sirkulerende kamera fanger opp hverdagslige situasjoner i huset, som viser en sexfiksert sønn, en vrang datter og en lillebror som balanserer på taket uten at noen legger merke til det. Litt etter litt avsløres en overklassefamilie i forfall.
SONE SØR er et fremragende formmessig eksperiment som vakte oppsikt under filmfestivalen Sundance. Filmen er en historie om det moderne Bolivia; gjennom en hverdagslig fortelling fra et overklassehjem tegner filmen et bilde av de sosiale omveltningene som finner sted i landet.
Juan Carlos Valdivia debuterte med filmen JONAH AND THE PINK WHALE (1995), som vant prisen for beste foto under filmfestivalen i Havanna. Etter å ha jobbet flere år med fjernsyn fulgte han opp med thrilleren AMERICAN VISA (2005). Den bolivianske filmskaperen har vært involvert i meksikansk filmindustri i mange år. Senere har han vendt tilbake til Bolivia og jobbet med prosjekter knyttet til sitt eget produksjonsselskap Cinenómada. Valdivias siste film SONE SØR er en høyst personlig og politisk film. Filmen vant prisen for beste regi og beste manus i verdensfilmkategorien under filmfestivalen Sundance.