Vi befinner oss i en flyktningeleir på grensen mellom Irak og Tyrkia. Leiren er full av kurdiske familier som har flyktet fra de nærliggende landsbyene. Nå venter de på at troppene fra USA skal komme. Barna får tiden til å gå ved å leke i krigsruinene, og ved å samle sammen ueksploderte landminer som de forsøker å selge videre. Lederen, tenåringen Satellite, forsøker å beskytte de mindre barna, som alle er fysisk eller følelsesmessig skadd av krigens herjinger.
Regissør Ghobadi fikk ideen til SKILPADDER KAN FLY da han var i Bagdad tre måneder etter Saddams fall. I noen uker filmet han hendelsene han observerte der. Da han vendte tilbake til hjemlandet Iran, slo han seg ikke til ro med resultatet. Snart vendte han tilbake til Irak for å lage en spillefilm om alt som hadde gjort inntrykk på ham.
Mens Bush og Saddam hadde vært hovedpersonene i fortellingen om USA og Irak, ble det irakiske folket redusert til statister. I SKILPADDER KAN FLY er det de irakiske foreldreløse barna som står i sentrum, i en fortelling som på samme tid er humoristisk og hjerteskjærende.
Bahman Ghobadi ble født i iransk Kurdistan i 1968. Han har studert film i Teheran og regissert flere prisvinnende kortfilmer. Hans første spillefilm EN TID FOR FULLE HESTER (2002) vant både Caméra d'Or og den internasjonale kritikerprisen i Cannes. STRANDET I IRAK (2002) vant hovedprisen ved den internasjonale filmfestivalen i Chicago, men Ghobadi sa fra seg prisen etter at amerikanske myndigheter nektet ham visum. I 2004 regisserte Ghobadi DAF, en dokumentar om produksjonen av den tradisjonelle kurdiske trommen ved samme navn.