Ramon, en sjarmerende, velstelt middelaldrende mann, tropper alene opp på kontoret på en skole i Buenos Aires for å skrive inn sin sønn. Da det blir spørsmål om å betale skolepenger trekker han fram en pistol og ber om å få overlevert innholdet i skolens pengeskrin. Han dumper utbyttet i en nattsafe før han stikker seg unna på en kafé. En servitør som søler glovarm kaffe på ham blir imidlertid starten på uflaksen i en ellers godt planlagt ransturné.
Den økonomiske situasjonen i Argentina har tvunget folk til desperate handlinger. Ramons bakgrunn og motiver forblir imidlertid et mysterium for oss gjennom store deler av filmen. RANEREN er intens, kort og effektivt fortalt, ofte i realtid: Det håndholdte kameraet følger Ramon overalt denne formiddagen, og mange scener er tatt opp i lange tagninger uten klipp, noe som gir filmen et dokumentaristisk preg. Selv med få replikker gjør Arturo Goetz (som var regnskapsfører før han begynte som skuespiller i moden alder) en fantastisk rolleprestasjon.
Pablo Fendrik (Buenos Aires, 1973) har arbeidet på de fleste av Alejandro Agrestis filmer og skrevet manus for flere andres filmer. RANEREN er hans imponerende debutfilm.