Uten bruk av fysisk vold og trusler, men gjennom intrikate rollespill og retorikk, klarte en liten gruppe unge gutter med innvandringsbakgrunn ved mer enn 40 tilfeller å rane jevnaldrende ungdom i og rundt Göteborg. Ved hjelp av en metode som ble kalt "bror-trickset", fikk de offeret til å slå følge med dem i timesvis, over store avstander, presset stadig lengre inn i en situasjon de ikke kom seg ut av.
Basert på disse hendelsene har Ruben Östlund, som i DE UFRIVILLIGE, laget et alvorlig, men fascinerende og tidvis humoristisk innblikk i menneskelig atferd. Hans særegne evne til å behandle moralske spørsmål på en balansert, men samtidig skarp og nesten freidig måte, tas her til nye høyder. Mesteparten av dialogen i PLAY er improvisert, noe som fungerer utmerket og forsterker filmens naturalistiske uttrykk. Östlund gjentar også tidvis utsnittsteknikken han benyttet i den briljante kortfilmen HENDELSE VED BANK.
Ruben Östlund uteksaminerte i 2001 fra Høgskolen for Fotografi og Film i Göteborg. Han har regissert en rekke dokumetar- og kortfilmer (såvel som et knippe skifilmer i sin ungdom), men er for de fleste best kjent som mannen bak spillefilmene GITARMONGO (2004) og DE UFRIVILLIGE (2008).