Å skulle presentere en serie av filmer som har vært viktige for Bergen filmklubb uten å programmere inn en film av Jean-Luc Godard ville være uhørt. Bergen filmklubb startet opp driften i samme periode som Godard for alvor etablerte seg som en viktig filmskaper, og for den internasjonale filmklubbevegelsen var det lite som var viktigere på 60-tallet enn den franske nye bølgen.
PIERROT LE FOU er en klassisk Godard-film. Hvilket innebærer at vi får en forestilling hvor tiltrekkende og ulastelig antrukne franskmenn virrer rundt i et gjennomsiktig narrativ, hvis formmessige grep hele veien påpekes og undermineres av karakterene så vel som regissøren. Godards fremste misjon har alltid vært å rive i stykker den vestlige filmens formmessige konvensjoner. Og selv om dette med årene har gitt seg utslag i en del filmer som er vanskelige å svelge for selv den mest velvillige cineast, var det på 60-tallet tilsynelatende umulig for den frenetiske franskmannen å trå feil. Den dag i dag er PIERROT LE FOU en fantastisk kul film om Tilværelsen og Filmen, og alt man kan skvise inn mellom de to.
Jean-Luc Godard ble født I Paris i 1930. Under andre verdenskrig ble han sveitsisk statsborger og regnes i dag for å være av de mest betydningsfulle filmskaperne innen nouvelle vouge, eller ”den nye franske bølge”. Han blir ofte regnet som den mest radikale av de franske regissørene på 1960- og 70-tallet, og flere av filmene hans speiler hans politiske standpunkt. Etter den nye bølgen beveger filmene seg vekk fra det radikale marxistiske fokuset i retning kunstnerisk representasjon og menneskelig konflikt i et humanistisk perspektiv. PIERROT LE FOU ble lansert i 1965, en film om tilværelsen og filmen.