I 1967 tok tre gymnaselever initiativ til å starte et fritt og demokratisk gymnas i Oslo, etter å ha sett seg lei på autoritære og nedsettende lærere. Skolen ble kalt Forsøksgymnaset, en skole hvor elever og lærere skulle være likestilte og sammen være ansvarlige for organisering, læring og drift av skolen. Elevene hadde ikke standpunktkarakterer, men gikk opp til eksamen som privatister i alle fag.
Forsøksgymnaset fikk internasjonal oppmerksomhet, og inspirerte til etableringen av lignende skoler i både Sverige, Danmark og senere Frankrike. Skolen fikk tidvis mye kritisk omtale i pressen og blant politikerne, og ble flere ganger tvunget til å flytte. Likevel overlevde Forsøksgymnaset i nærmere 40 år. Fremfor prestasjon lå fokuset på frihet, læring og samhold, og skolen ble et arnested for flere kreative sjeler som May-Irene Aasen (Jokke & Valentinerne) og Øystein Greni (Bigbang). Hvordan kunne dette frihetsprosjektet lykkes, og hvilken betydning skulle det få for elevene? Og har Forsøksgymnaset noe å lære dagens norske skolevesen?
Festivalgjest, Q&A: Elsa Kvamme (regissør), Therese Naustdal (produsent)
Elsa Kvamme (Norge, 1954) Filmer i utvalg: DET UMULIGES KUNST (2017), EINARS FORSVINNINGSNUMMER (BIFF 2015), TRIKKEN TIL AUSCHWITZ (2014), LEGENES KRIG (BIFF 2011), FIA OG KLOVNENE (2003)