ONKEL BOONMEE SOM KAN ERINDRE SINE TIDLIGERE LIV er en film det er mildt sagt utfordrende å sjangerbestemme. Denne fortellingen om den døende onkel Boonmee og de mange besynderlige tildragelser som finner sted rundt ham og hans nærmeste i hans siste dager, inneholder elementer av både drama, komedie og mystikk. Ved hjelp av de mange åndene og gjenferdene som bebor skogen rundt hjemmet hans, legger Boonmee ut på en reise gjennom sine mange tidligere liv, samtidig som gjør opp status for det som er i ferd med å ta slutt. Filmen er ikke så mye en sammenhengende historie, som en serie med vage glimt fra ulike liv og tidspunkt som sammen danner en flyktig tilstandsrapport.
Apichatpong Weerasethakuul har med sin sjette spillefilm skapt noe helt unikt – ONKEL BOONMEE… er en lun, underfundig og hypnotisk fascinerende film som aldri beveger seg i den retningen man tror den skal. Årets Gullpalme-vinner fra Cannes er en filmperle av de sjeldne; noe som burde kunne appellere til fans av David Lynch – og til alle tilhenger av god film, uavhengig av sjanger.
Apichatpong Weerasethakul er en av få filmskapere i Thailand som har jobbet utenfor det strenge studiosystemet. Han eksperimenterer med de narrative strukturene fra thailandsk TV og radio, tegneserier og gamle filmer. Med bilder av landsbyer, amatørskuespillere og improvisert dialog utfordrer han grensene mellom fiksjon og dokumentar. Hans første langfilm, DOKFA NAI MEUMAN (2000), var en enormt suksessrik dokumentarfilm. Senere har spesielt BLISSFULLY YOURS (2002) og TROPICAL MALADY (2004) gitt ham massiv suksess, brakt ham mange priser og gjort ham til et etablert navn internasjonalt.