Fotballen er rund og kampen varer i 90 minutter; et par av fotballens udiskutable sannheter. I Iran finnes et tillegg; kvinner har ikke lov å komme inn på stadion. Ingen nedskrevet lov, bare de høye herrers oppfatning av hva som er til det beste for kvinnene. OFFSIDE utfordrer på humoristisk vis denne reguleringen. Seks kvinner bestemmer seg for å kle seg i mannsklær for å se VM-kvalifiseringskampen mellom Iran og Bahrain. Alle blir de stoppet og arrestert, og istedet for å få se kampen er de nødt til å få den fortalt av fangevokteren. De seks kvinnene lager rabalder over urettferdigheten de er utsatt for; de nekter å godta denne diskrimineringen. Vaktene på sin side sliter med å finne argumenter mot de rappkjeftede kvinnene, men i et samfunn styrt av menn har kvinnene uansett lite å stille opp med. OFFSIDE bruker enkle filmatiske virkemidler, og alle skuespillerne er amatører. På den måten får filmen et dokumentarisk preg, som gir den ekstra slagkraft i sin kritikk av Irans styresett og behandling av kvinner. OFFSIDE ble tildelt Sølvbjørnen under Berlin Filmfestival i år.
OFFSIDE utspiller seg på en fotballarena langt fra Old Trafford, nærmere bestemt på Azadi stadion i Teheran under VM-kvalifiseringskampen mellom Iran og Bahrain. Seks jenter kler seg ut som gutter for å få adgang til fotballstadion, men blir arrestert én etter én. Gjennom forholdet mellom de svært oppegående og tildels rappkjeftede, kvinnelige fotballsupporterne og deres noe tregere fangevoktere, lar Panahi oss føle den ekstatiske spenningen av en kamp vi ikke ser, samtidig som han på elegant og humoristisk vis retter kritikk mot iransk styresett.Jafar Panahi (f. 1960) er utdannet ved Teherans College of Cinema & TV, og er en av irans høyt respekterte regissører internasjonalt. Filmene hans har høstet en rekke priser på de pretisjetunge festivalene. Han debuterte i 1995 med DEN HVITE BALLONGEN, som ga ham den høyt aktede Camera d'Or-prisen i Cannes. Videre fulgte SPEILET (97) som vant filmfestivalen i Locarno, og i 2000 kom SIRKELEN, som ble vist på BIFF samme år og som vant Gulløven i Venezia. CRIMSON GOLD fra 2003 stakk av med juryens pris i Cannes. Flere av filmene hans kritiserer Irans behandling av kvinner, og selv sier Panahi at han lager filmer for iranere. Beklagligvis har de fleste av hans landsmenn ikke fått muligheten til å se noen av filmene hans. Alle, inkludert OFFSIDE, er forbudt for offisielle visninger i Iran.