En av oppgavene til kunsten som plasseres i det offentlige rom er å oppfordre til refleksjon og debatt, men hva skjer når den ikke skaper diskusjon, men sinne, mistrivsel og riksdekkende medieoppmerksomhet som fremstiller lokalsamfunnet som usofistikert og bakstreversk? Dette er en av problemstillingene som utforskes i dokumentaren ODELSGUT OG FANTEFØLGE, som forteller historien om hva som skjedde da bygda Kvam i Gudbrandsdalen ble tildelt en kontroversiell skulptur som en del av kunstprosjektet «Vegskille».
Kunstverket «Odelsgut og fantefølge» skapte et voldsomt engasjement blant misfornøyde innbyggere i bygda, og ble fjernet allerede før det var ferdig montert. To år senere bestemmer kommunestyret seg for å oppføre skulpturen på nytt. ODELSGUT OG FANTEFØLGE er en tankevekkende og underholdende dokumentar som spør hva kunst er, hva som er kunstens rolle i samfunnet og hvem som har makten til å definere den.
Utvidet Q&A: På visningen fredag 16. oktober blir det samtale med blant andre festspillutstiller og medvirkende i filmen Joar Nango. Samtalen modereres av Scott Elliott, kurator for live program ved Bergen Kunsthall. Samtalen er i samarbeid med Bergen Kunsthall.
ODELSGUT OG FANTEFØLGE er vinneren av prisen Beste norske dokumentarfilm. Se filmen på vinnerfilmvisning lørdag 17. oktober kl 20:15.
Merethe Offerdal Tveit (Norge) ODELSGUT OG FANTEFØLGE er Offerdal Tveits første helaftens dokumentar.