2004 • 0t 48m • Nederland / Nord-Korea
I den lavmælte dokumentarfilmen NORD-KOREA: EN DAG I LIVET har den nederlandske regissøren Pieter Fleury gjort et originalt grep: Heller enn å forsøke å omgå statens rigide mediesensur har han gått med på å la seg kneble, dirigere og sensurere av myndighetene. Resultatet er et bilde av dagens Nord-Korea som mest av alt minner om George Orwells klassiske dystopi "1984".
Vi følger hverdagen til en vanlig familie i hovedstaden Pyongyang. På veggen hjemme henger bilder av Kim Jong Il. Han pryder også fabrikkveggen på morens jobb og veggen i klasserommet hvor sønnen lærer engelsk – i en klasse der ingen vet hva ordet "internett" betyr. På barneskolen lærer datteren at slik en blomst behøver sol for å vokse, behøver hun den store lederens kjærlighet. Vel hjemme forteller bestefar historier fra den triumferende seieren over Amerika, før familien går til ro etter nok en plettfri dag i den polerte superstaten.
Nettopp ved å vise oss bare det regimet vil vise frem, klarer Fleury å tegne et grotesk bilde av dagens situasjon i et av verdens siste totalitære regimer. Det er nøden, elendigheten og manglene vi ikke får se, som gjør NORD-KOREA: EN DAG I LIVET til en sterk opplevelse. Filmen viser et glansbilde så fullkomment fritt for feil og lyter at det faller på sin egen urimelighet.
Pieter Fleury (f. 1955) er en uavhengig filmskaper fra Nederland. Han er utdannet ved det nederlandske filmakademiet og dannet i 1982 produksjons- og distribusjonsselskapet Golden Monkey Enterprises. Fleury har regissert og produsert mer enn 55 filmer, blant annet RAMSES (2002), som vant prisen for beste dokumentarfilm ved den nederlandske filmfestivalen i 2002, DIALOGUE WITH VIOLENCE (1994) og WITNESS OF WAR (1990).