NATTA SYNG SINE SONGAR er en filmatisering av Jon Fosses skuespill med samme navn. Et ungt par og deres nyfødte barn bor i en storby. Mannen er en forfatter hvis manuskripter stadig blir refusert. Han synker inn i apatien og sitter i sofaen mesteparten av dagen. Kvinnen er frustrert over sin samboer. Forholdet deres er kjølig, men kranglene renner ut i ingenting fordi de snakker forbi hverandre. Hun lengter etter spenning og kjærlighet, og går på nattklubber for å søke et liv hun har mistet. Deres manglende kommunikasjon ødelegger forholdet, uten at noen av dem er i stand til å gjøre noe med det.
Adapteringen til film er gjort med stor respekt for Fosses litterære uttrykk. Med språklig minimalisme viser regissøren at den kjølige stemningen mellom hovedpersonene, samt nerven og intensiteten som aldri blir forløst, også lar seg formidle på film. Det filmatiske uttrykket har en sterkt teatralsk ramme. Men med filmens virkemidler er regissøren i stand til å styre publikums fokus i større grad enn på en teaterscene, noe som åpner for en spennende tolkning av Fosses skuespill.
Romuald Karmakar (f. 1965) har jobbet som uavhengig filmskaper siden 1985, og har lageten rekke kortfilmer og dokumentarer. Hans første spillefilm, THE DEATHMAKER, ble belønnet med flere priser, blant annet tre gullstatuetter fra den tyske filmprisen, og filmen var Tysklands bidrag til Oscar-nominasjonen for beste utenlandske film. Hans to siste filmer er MANILA (2000) og THE HIMMLER PROJECT (2001). Sistnevnte inneholder en tre timer lang tale av Heinrich Himmler, lest av Manfred Zapatka, hvor alle Himmlers gester og feil i uttale og syntaks er bevart.