Sportsfilm er sjelden et kvalitetsstempel. Når BIFF likevel velger å vise nettopp dette, bør det være noe spesielt med filmen. Og spesielt er kanskje en underdrivelse når det gjelder en film om rullestolrugby. MURDERBALL følger en gruppe mennesker som av ulike årsaker er havnet i rullestol; mennesker som på grunn av ulykke, vold eller sykdom må lære det meste på nytt, det være seg tannpuss, bilkjøring eller sex. Å lære hverdagslige ting havner likevel i andre rekke når et høyere mål er planen, for eksempel et OL-gull.
I løpet av to år fikk kamerateamet bak MURDERBALL adgang til alle deler av spillernes liv, fra de tyngste følelsene av urettferdighet, til den stolte erkjennelsen av at det meste er mulig. Armert med rullestoler, modifisert til det ugjenkjennelige, og en viljestyrke som kan flytte fjell, krasjer spillerne sammen i en brutal og fartsfylt batalje. MURDERBALL knuser stereotypier om hvordan livet arter seg for handikappede, og filmen har fått en fantastisk mottakelse som det festfyrverkeri den er. MURDERBALL vant blant annet to priser ved årets Sundance-festival.
Henry Alex Rubin gjorde seg bemerket allerede med sin første dokumentarfilm. WHO IS HENRY JAGLOM? vant flere priser og ga Rubin tilgang til flere prosjekter. Han jobbet som regiassistent på flere Hollywood-produksjoner, blant andre COP LAND (1997) og GIRL, INTERRUPTED (1999), før han igjen vendte seg mot dokumentarfilmen og produserte FREESTYLE (2000). Rubin jobber for tiden med en mockumentar med Winona Ryder.
Dana Adam Shapiro er skribent og forfatter med bakgrunn i Spin Magazine og the New York Times Magazine. Hans første roman "The Every Boy" ble publisert i juli og filmrettighetene er allerede kjøpt opp. MURDERBALL er hans første film.