Den haitiske filmskaperen Raoul Peck maler et vakkert tablå av en diktators indre gemakker med øyens natur som bakgrunnskulisse. Vi befinner oss i hans palass, hvor han omgås en engere krets medarbeidere og statsråder, mens han prøver å unngå et totalt sammenbrudd i sitt maktgrunnlag. Vi møter en tropisk "konge", hvis Shakespeare-aktige undergang utfolder seg i et nærmest paradisisk miljø.
Kong Henri-Christophe var en av lederne for Den haitiske revolusjon, som førte til frigjøring fra Frankrike i 1804. Det synes tydelig at Raol Peck har hatt denne diktatoren i tankene da han filmatiserte denne undergangsberetningen lagt til moderne tid. Lettere absurdistisk i sin tilnærming bevitner vi diktatorens mor som kommer og besøker ham og prøver å irettesette ham flere ganger, mens diktatorens tidligere venn, nå motstander, blir torturert i palassets kjeller. MOLOCH TROPICAL er en uforglemmelig film som tegner et bilde av en diktators undergang på en billedskjønn måte. En vakker undergang, så å si.
Raoul Peck (1953) har en av filmverdenens mest mangslungne biografier. Han er født i Haiti, oppvokst i Zaire og Frankrike, og utdannet i Tyskland – i tillegg til nevnte land. Peck studerte ingeniørfag og økonomi ved universitetet i Berlin, før han arbeidet fem år som journalist og fotograf. I 1988 ble han uteksaminert fra Film- og fjernsynsakademiet i Berlin, og ga seg deretter raskt i kast med en rekke ulike filmproduksjoner. Han laget sin første spillefilm HAITIAN CORNER i 1989, og fulgte opp tre år senere med dokumentarfilmen LUMUMBA: DEATH OF A PROPHET. I 1993 ble hans spillefilm THE MAN BY THE SHORE den første haitiske filmen som ble lansert på amerikanske kinoer, og filmen deltok også i konkurranse programmet i Cannes samme år. Deretter fulgte FALLING BODIES (1998), fiksjonsfilmen LUMUMBA (2000) som tok for seg samme tematikk som dokumentaren ved samme navn, før SOMETIMES IN APRIL (2004). Mellom 1996 og 1997 fungerte Peck som Haitis kulturminister.