François Mitterands historie er full av motsetninger. Den tidligere franske presidenten gikk fra å spille ekstrem høyreving i fascistiske organisasjoner på 30-tallet, til å bli den siste store sosialistiske lederen i Frankrike. Han gikk fra å være et barn av arbeiderklassen, til å bli en champagneslurpende herre, med beskyldninger om korrupsjon haglende etter seg. Hva skapte disse endringene? Og hvordan ønsket Mitterand bli husket?
THE LAST MITTERAND tar utgangspunkt i statslederens egne memoarer, som knyttes sammen med en ung journalists forestilte møte med presidenten. Mitterand har kreft og nærmer seg døden. Han forbarmer seg over sin unge motspiller og forsøker å overføre sin kunnskap til ham. THE LAST MITTERAND er like mye en studie i universelle temaer som dødelighet, ungdom, idealisme, kjærlighet og hat, som den er et portrett av en avgått statsmann. Regissør Robert Guédiguian har alltid vært opptatt av å formidle de følelsesmessige sidene ved historiene han forteller, og THE LAST MITTERAND er intet unntak. For eksempel når Mitterand, glimrende tolket av Michel Bouquet, gir journalisten Antoine sin siste kommando: – Si til dem at jeg ikke er en djevel.
Robert Guédiguian ble født i Marseille i 1953. Han studerte sosiologi ved et universitet i Paris, før han bestemte seg for å vie livet til filmen. Guédiguian har gjennom en årrekke gjort seg bemerket som produsent, manusforfatter og regissør. Hans debut som spillefilmregissør var med DERNIER ÉTÉ i 1980, og han har siden regissert et titalls filmer. Guédiguian liker å jobbe med de samme skuespillerne i ulike produksjoner, og hans hjemby Marseille har vært involvert i alle hans filmer til dags dato.