Sexisme. Nykolonialisme. Sensur. Debatten har rast rundt Morten Traaviks kunstprosjekt ”Miss Landmine”. Prosjektet kulturrådet nektet å støtte etter å ha overprøvd sitt eget scenekunstutvalg, selv om det var valgt ut til hovedprioritert satsingsområde i 2009. Prosjektet som ble kastet ut av vertslandet Kambodsja før det ble ferdigstilt. Den eksplosive oppskriften lyder som så: Traavik oppsøker krigsherjede land hvor etterlatskapen av udetonerte miner er en konstant fare for befolkningens liv og helse. Ved å reise rundt i landet finner han så et utvalg kvinner med amputasjonsskader og inviterer de til å være med i en missekonkurranse. Vinneren får en ny protese, litt penger og oppmerksomhet til saken. Hån og utnytting av sårbare kvinners situasjon for å gi oppmerksomhet til et vestlig kunstnerego eller et altruistisk politisk prosjekt som overskrider sjangre for å sette søkelys på, og bemyndiggjøre, kvinnelige mineoverlevende? Stan Feingolds dokumentar forsøker å besvare de mange spørsmålene som kretser rundt prosjektet.
Stan Feingold er en kanadisk filmskaper og fjernsynsprodusent utdannet ved Simon Fraser University og University of British Columbia. Han har vunnet mer enn 60 priser – deriblant en Emmy – for dokumentarer som HEROINES (2001), PRISONERS OF AGE (2004), RITES OF PASSAGE og HARM’S WAY. Feingold opererer i et landskap mellom kunst og samfunnskritikk, og har utforsket temaer som prostitusjon, vold, avhengighet og fattigdom.