Rintaros nye animasjonsfilm representerer en blanding av tradisjonell celleanimasjon og computeranimasjon hva gjelder bakgrunner og "scenografi". Og fortellingen er egentlig ikke en re-make av Fritz Langs legendariske film fra 1926. I en enorm fremtidsby er det roboter og androider som gjør det meste av arbeidet. Likevel hersker det ingen ro i byen. Byråkratiet er egentlig et redskap for den onde millionæren Duke Red. Opprøret er nær ved å bryte ut. Midt oppe i denne turbulente situasjonen befinner en ung mann seg, samt hans onkel, som er detektiv, videre en ung snikmorder og en engellignende blondine som ikke helt aner hvem hun er. Filmen er imponerende i sin detaljrikdom. Et must for manga- og animétilhengere i Bergen, vil vi tro.
Rintaro (1941) heter egentlig Shigeyuki Hayashi. Som 17-åring begynte han å arbeide for Toei Animation med japanernes første helaftens animasjonsfilm WHITE SNAKE LEGEND. På tidlig sekstitall arbeidet han hos Osamu Tezukas Mushi Productions hvor han jobbet med TV-seriene Astro Boy and Kimba The White Lion. Her tok han kunstnernavnet Rintaro. Han flyttet siden tilbake til Toei Studios og jobbet kun med TV-produksjoner. Siden 1971 har han vært freelance, og har jobbet med Group Tac og Madhouse. I 1979 kom hans første langfilm GALAXY EXPRESS 999. Siden fulgte ADIEU GALAXY EXPRESS (1981), HARMAGEDDON (1982), DAGGER OF KUMAI (REVENGE OF THE NINJA WARRIOR) (1985), HI NO TORI: HÔÔ HEN (1986), NEO TOKYO (1987) og X (1996).