Merata Mita er et navn du bør merke deg. På 80-tallet brøt hun rase-, klasse- og kjønnsbarrierer ved å bli den første maorikvinnen som skrev og regisserte en langfilm, MAURI (1988). På tross av trakassering og undertrykkelse tok hun på fryktløst vis for seg kontroversielle tema som sosial rettferdighet for urbefolkningen på New Zealand i både dokumentar- og fiksjonsfilmene hun laget. Ikke bare ble hun en av New Zealands mest kjente filmskapere, hun ble også en viktig mentor og et nav i et globalt nettverk av urfolkfilmskapere.
Meratas yngste sønn, Heperi Mita, har laget et intimt portrett og en hyllest til sin mors mot og karriere, samt arbeidet hun gjorde for å skape en bedre verden for sine barn. Med en blanding av arkivopptak og intervjuer med sine fem søsken og filmskaperne Merata påvirket – inkludert regissør Taika Waititi (HUNT FOR THE WILDERPEOPLE, WHAT WE DO IN THE SHADOWS) – har Hepi laget en dokumentar om betydningen av representasjon, dekonstruksjon av stereotypier og kunnskap om kolonialismens senvirkninger.
Heperi Mita (New Zealand) MERATA: HOW MUM DECOLONIZED THE SCREEN er Mitas debut som regissør.