På et solfylt boligfelt i det sydvestlige Sverige utspiller det seg en rekke bemerkelsesverdige tildragelser. En gutt fordriver dagene med å vandre målløst rundt om i nabolaget. En ung mann sliter med å ta vare på seg selv og sitt barn. En annen ung man har problemer med forholdet til sin far. Solen går sin gang over de vannrette, lysende grønne gressplenene og hele verden synes å vente på noe, men ingenting skjer.
MAN TENKER SITT er en film det er umulig å oppsummere med et handlingsreferat; det er en film som mer enn noe annet handler om den rene filmkunsten – de subtile og tidvis sublime nyansene som kommer til uttrykk via visse kombinasjoner av lyd, bilde og bevegelse. MAN TENKER SITT føyer seg inn i rekken av nytenkende og ukonvensjonelle filmer som de siste årene har strømmet ut fra Gøteborgs-regionen, men i motsetning til dens søsterfilmer lykkes den i alt den prøver på. MAN TENKER SITT er intet annet enn et vaskeekte skandinavisk mesterverk og en sterk kandidat til årets beste film – uansett land og sjanger.
Henrik Hellström er en svensk manusforfatter og regissør med bakgrunn som skuespiller og teaterinstruktør. MAN TENKER SITT, som han skrev, regisserte og klippet sammen med Fredrik Wenzel, er hans første spillefilm. Sammen med Wenzel og Kristian Bengtsson har han siden laget BRODER DANIEL FOREVER (2009), en dokumentar om det legendariske Gøteborg-bandet Broder Daniel.
Fredrik Wenzel gjorde seg først bemerket som fotograf på- og medforfatter av manuset til Jesper Ganslandts FARVEL FALKENBERG (2006). Deretter fulgte MAN TENKER SITT som han i tillegg til å fotografere, skrev, regisserte og klippet sammen med Henrik Hellström. Sammen med Kristian Bengtsson laget de to deretter dokumentarfilmen BRODER DANIEL FOREVER (2009), om Sveriges viktigste undergrunnsband gjennom tidene - Broder Daniel.