En overdådig og grensesprengende symfoni på stort lerret.
Mahlers åttende er et av de største orkester- og korverkene i det klassiske repertoaret, og fremføres sjelden. Verket er blitt kalt De tusendes symfoni, og krever åtte solister og flere kor, i tillegg til orkesteret. Edward Gardners siste konsert i rollen som sjefdirigent for Bergen filharmoniske orkester var under Festspillene i Bergen, med den monumentale Mahlers åttende symfoni i Ess-dur på programmet. Konserten vant Kritikerprisen for musikk 2023–2024, og det som har blitt omtalt som en ‘himmelsk finale’ ble foreviget og er klar for det store lerret.
Med sin åttende symfoni brøt Mahler med alle eksisterende normer for hva en symfoni skulle være. Han så den som en ode til den kreative ånd, menneskets evner og universets uendelige storhet. Med sine enorme korkrefter, åtte solister og stort orkester i kombinasjon med dramatikk og liturgisk inspirasjon, ble premieren i München i 1910 en triumf for komponisten som selv dirigerte. Symfonien var også nyskapende gjennom sin bruk av stemmen fra begynnelse til slutt. Den har bare to satser, og den første, med sin energiske åpning, er bygd rundt den latinske hymnen Veni creator spiritus. Den store andresatsen baserer seg på Goethes Faust med sine humanistiske perspektiver og tro på kjærlighetens kraft.
Edward Gardner dirigent
Håkon Matti Skrede kormester
Emma Bell sopran 1 (Magna Peccatrix)
Marita Sølberg sopran 2 (Una Poenitentium)
Mari Eriksmoen sopran 3 (Mater Gloriosa)
Stefanie Irányi alt 1 (Mulier Samaritana)
Jess Dandy alt 2 (Maria Aegyptiaca)
David Butt Philip tenor (Doctor Marianus)
Yngve Søberg baryton (Pater Ecstaticus)
John Relyea bass (Pater Profundus)
Georgia Boy Choir (David R. White kunstnerisk leder, dirigent)
Edvard Grieg GuttekorEdvard Grieg JentekorEdvard Grieg KorOperakoret ved Den Norske Opera & BallettCollegium Musicum KorBergen Filharmoniske KorBergen Filharmoniske OrkesterBergen Filharmoniske Ungdomsorkester