Når man ber til den allmektige, håper man at bønnene skal bli hørt og at den allmektige viser sin mektighet. Ulrich Seidl (vinner av juryens pris under BIFF i fjor) har laget en film om seks kristne som ber til Jesus i kirken. Og han imponerer nok en gang med sin utforskning av sjelen og ensomme menneskers lodd i livet.
Menneskene i filmen er alle alene - de fester sin lit til religionen. Seidl avdekker, med deltagernes samtykke, deres innerste tanker - tanker som hittil bare har vært beregnet på Jesus. Regissøren er modig, men samtidig kontroversiell, når han får frem autensiteten i disse menneskenes helt personlige tro. Filmen forutsetter med andre ord at du legger fra deg fordommer og alle konvensjonelle oppfatninger om religiøs praksis før du setter deg ned i kinosetet.
Ulrich Seidl er født i Wien i 1952. Han vant juryens pris på BIFF i fjor for filmen HUNDEDAGER. Han har bak seg en rekke dokumentarfilmer som portretterer nærgående aspekter ved våre liv på en for mange nokså ubekvem måte. Dette er blitt hans varemerke, og mange av hans filmer har vært presentert i Bergen filmklubb, hvor han nærmest har kultstatus i øyeblikket. Seidl betegnes da også som en av europeisk films fremste og mest kompromissløse dokumentarister.
Filmer: GOOD NEWS – VON KOLPORTEUREN, TOTEN HUNDEN UND ANDEREN WIERERN (1990), MIT VERLUST IST ZU RECHNEN (1992), DIE LETZTEN MÄNNER (1994), TIERISCHE LIEBE (1995), BILDER EINER AUSSTELLUNG (1996), BUSENFREUND (1997), MODELS (1998), SPASS OHNE GRENZEN (1998), ZUR LAGE (2001), HUNDSTAGE (2001), JESUS DU WEISST (2003).