I de nordøstlige delene av Tibet drives en ulovlig og brutal jakt på den utrydningstruede tibetanske antilopen. En dyreverngruppe bestående av frivillige idealister har bestemt seg for å bekjempe jakten, og reiser opp til de værharde fjellområdene. I midten av det hele står journalisten Ga Yu, som kommer fra Beijing for å lage en reportasje om dyrevernerne. KEKEXILI følger gruppens grusomme kamp mot både naturkrefter og væpnet overmakt. Handlingen er fiktiv, men formmessig tar filmen i bruk dokumentariske virkemidler. Den unngår en dikotomisering av de gode mot de onde og fremstår som en nyansert og gripende historie fra et område verden har glemt.
Like fantastisk som selve filmresultatet, er produksjonen av den. KEKEXILI ble skutt i fjellregionen med samme navn, mellom nordlige Kina og Tibet, et område som er det tredje tynnest befolkede i verden. Filmstabens bestrebelser gjenspeiler pågangsmotet hos dyrevernerne. KEKEXILI er en fascinerende illustrasjon på mennesker som er villige til å kjempe for mening i en verden der jag etter penger er i ferd med å true artsmangfoldet.
Chuan Lu ble født i Xinjiang-provinsen i det nordøstlige Kina i 1970. I motsetning til de fleste av hans regissørforgjengere i Kina, har han ikke gått på en av de statlige filmskolene. Etter å ha studert engelsk på universitetet begynte han å jobbe som oversetter for engelskspråklige filmer i Kina, og gikk så videre til å studere manusskriving. Etter å ha jobbet som regiassistent i noen år debuterte han som filmskaper med THE MISSING GUN i 2002. KEKEXILI er bare hans andre film, men Lu har allerede blitt beskrevet som et av de mest interessante nye talentene i kinesisk film.