Gruvearbeidere streiker i Zinc Town, New Mexico på femtitallet. Da mennene tvinges til å tre av som streikevakter tar kvinnene over, til skepsis fra sine menn og perpleksitet fra autoritetene. Dramaet utspinner seg med bråk om lønning og sikkerhet, mens både rasisme mot de meksikanskættede arbeiderne og stereotyper om kvinners plass utfordres. I denne neorealistiske perlen møter vi få proffe skuespillere. De fleste er arbeidere som selv opplevde en konflikt i 1951 som filmen er basert på. Fagforeningen som var sentral i den virkelige konflikten var med på å finansiere filmen. Amatørskuespillerne er også fagforeningsmedlemmer.
Innen politisk film er JORDENS SALT en uomtvistelig klassiker. Den ble sensurert i McCarthy's kommunistheksejakt. Regissøren hadde tidligere havnet i fengsel for å ha forsvart arbeideres rettigheter – noe uhørt i Den kalde krigens polariserte politiske klima. Filmen står igjen som en milepæl både med tanke på arbeiderrrettigheter og kvinnekamp.
Herbert J. Biberman er en amerikansk regissør som er spesielt kjent for å være blant The Hollywood Ten – en gruppe som ble nektet å lage film grunnet spekulasjoner om deres politiske ståsted. Før han ble svartelistet hadde han jobbet på en rekke Hollywood-filmer som MEET NERO WOLFE, med manus, KING OF CHINATOWN, som han regisserte, og THE MASTER RACE, hvor han hadde både manus og regi. I 1947 ble han fengslet for sin politiske venstredreining. Han kom ut igjen og slo tilbake med JORDENS SALT i 1954. Denne ble sensurert, og Biberman fikk bare laget én film til, SLAVES (1969), to år før han gikk bort.