I INFERNAL AFFAIRS 3 samles de fleste karakterene fra de to foregående filmene, som også vises på BIFF. Det hoppes frem og tilbake i tid, og karakterene utdypes ved at nye forhold og allianser legges for dagen. Det er en tydelig utvikling fra den første til denne siste filmen: Eneren er en hard og mørk rett-på-sak-thriller, mens denne fokuserer mer på personenes psyke og den evige drakampen mellom rett og galt, godt og vondt. Det er i det hele tatt noe prisverdig over en siste-film som ikke går for den tradisjonelle "ultimate showdown"-slutten, men heller tar seg tid til å summere opp og avslutte det intrikate plottet.
INFERNAL AFFAIRS 3 ble sluppet på kino i hjemlandet bare et par måneder etter den andre filmen i trilogien. På tross av den korte produksjonstiden er den en solid avslutning på en av de flotteste og mest stilfulle gangsterhistoriene som er festet til film de siste årene, uansett nasjonalitet.
Andrew Lau (Wai Keung Lau, f. 1960) har arbeidet med Hongkong-regissører som Ringo Lam og Wong Kar-wai før han debuterte som spillefilmregissør i 1987. Hans fotoarbeid på Kar-wais AS TEARS GO BY (1988) og CHUNGKING EXPRESS (1994) er ypperlig, og han har selv fotografert alle INFERNAL AFFAIRS-filmene. Før INFERNAL AFFAIRS oppnådde han internasjonal anerkjennelse som habil regissør med YOUNG AND DANGEROUS (1996) og THE STORM RIDERS (1998).
Alan Mak (Siu Fai Mak, f. 1965) har blitt kåret til en av de ti mest lovende filmregissørene i Hongkong. Maks regidebut var NUDE FEAR (1998), mens hans mest kjente arbeid før INFERNAL AFFAIRS er A WAR NAMED DESIRE (2000).