Man trenger ikke være en dedikert fan av Hongkong-film for å sette pris på INFERNAL AFFAIRS-filmene, noe som sikkert er grunnen til at de finner et publikum utenfor Asia. De er rett og slett velskrevne, vellagede og underholdende thrillere med nok psykologisk dybde til at de unngår klisjeene.
INFERNAL AFFAIRS 2 handler ikke om hva som skjer etter at den første filmen slutter, men om hva som skjer før. Den fokuserer mest på politiinspektøren Wong og gangsteren Sam, de som sendte de to unge heltene fra forrige film ut som muldvarper. Det viser seg at de er gode venner som tilfeldigvis står på hver sin side i den evige katt-og-mus-leken, og dermed blir linjen mellom det gode og det onde enda mer utvisket enn i første film. Det er et flott spill filmen legger opp til, og vi kan ikke unngå å tenke på GUDFAREN, ikke minst i det glimrende klimakset.
Andrew Lau (Wai Keung Lau, f. 1960) har arbeidet med Hongkong-regissører som Ringo Lam og Wong Kar-wai før han debuterte som spillefilmregissør i 1987. Hans fotoarbeid på Kar-wais AS TEARS GO BY (1988) og CHUNGKING EXPRESS (1994) er ypperlig, og han har selv fotografert alle INFERNAL AFFAIRS-filmene. Før INFERNAL AFFAIRS oppnådde han internasjonal anerkjennelse som habil regissør med YOUNG AND DANGEROUS (1996) og THE STORM RIDERS (1998).
Alan Mak (Siu Fai Mak, f. 1965) har blitt kåret til en av de ti mest lovende filmregissørene i Hongkong. Maks regidebut var NUDE FEAR (1998), mens hans mest kjente arbeid før INFERNAL AFFAIRS er A WAR NAMED DESIRE (2000).