En seriemorder på rømmen, en attraktiv, ung kvinne og en hardkokt politietterforsker med oppdrag å løse saken - høres det kjent ut? Alle som har sett thrillere før kan si ja. Nesten utelukkende er det mannlige regissører som står bak. Hva skjer når en brilliant kvinne gyver løs på genren? Svaret kommer med IN THE CUT.
Regissør Jane Campion vrenger formen ved å plassere en kvinne i handlingens sentrum, og la oss se verden gjennom hennes øyne. Samtidig er filmen en sensuell studie av en kjærlighetsaffære mellom to mennesker som trekkes sammen, men allikevel lurer på om de kan stole på hverandre.
Meg Ryan gjør en glimrende prestasjon som læreren Frannie, som en dag åpner døren for etterforsker Malloy (Mark Ruffalo). Når han forteller at deler av et lik er funnet i nærheten, blir Frannie interessert. Etter hvert som jakten på seriemorderen går fremover, dras Frannie mot Malloy. Men hun tvinges til slutt til å konfrontere den mystiske politimannen som har snudd livet hennes på hodet.
Jane Campion vokste opp i Wellington, New Zealand. Hun studerte antropologi i hjemlandet før hun flyttet til Australia for å studere ved Sydney College of the Arts og film ved Austrailan Film, Television and Radio School.
Hennes PEEL (1986) vant Gullpalmen for beste kortfilm i Cannes, og hun vant sin andre Gullpalme med spillefilmen THE PIANO (1993). I tillegg vant hun Oscar for samme film. Hennes øvrige filmer inkluderer kortfilmen PASSIONLESS MOMENTS (1983), spillefilmene SWEETIE (1989), AN ANGEL AT MY TABLE (1990), THE PORTRAIT OF A LADY (1996) og HOLY SMOKE (1999).