En feministisk pakistansk grøsser om patriarkatet og andre spøkelser
Når Mariams bestefar dør, etterlates hun, moren Fariah og broren Bilal med en enorm gjeld og en høyst usikker tilværelse. Så fort bestefaren er gravlagt, bestemmer deres onkel Nasir – som aldri tidligere har utvist noen større interesse for familiens ve og vel – seg plutselig for å redde de tre fra økonomisk ruin. Mariam advarer moren om at onkelen planlegger å svindle til seg alt de eier, men advarslene faller på døve ører, og uten noen vennligsinnet patriark til å ta vare på dem, blir situasjonen deres mer prekær for hvert sekund som går. Og som om ikke truslene om fattigdom, vold og sosial utstøtelse var nok, hjemsøkes Mariam også av gjenferdene etter sin far og farfar …
Pakistansk skrekkfilm er sjelden kost på programmet i Cannes, men IN FLAMES imponerte stort da den hadde premiere i sideprogrammet Quinzaine des réalisateurs tidligere i år. Med sin regidebut har pakistansk-kanadiske Zarrar Kahn laget en smart, original og samfunnskritisk grøsser om patriarkatet, som kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på noen og enhver.
Regi
Zarrar Kahn (Pakistan/Canada) IN FLAMES er Kahn sin første helaftens spillefilm.