Året er 1763 og vi befinner oss i Venezia. Den unge presten og poeten Lorenzo Da Ponte lever et liv i sus og dus med vakre kvinner på alle kanter, men en dag tar festen slutt. Ypperstepresten får nyss om Da Pontes utsvevende liv og at han sammen med en av sine mange elskerinner har drevet et bordell. Han utvises fra Venezia i femten år og tvinges til Wien. Hjulpet av sin venn og mentor Giacomo Casanova kommer han i kontakt med hoffkomponisten Antonio Salieri. Salieri er drevet av sjalusi ovenfor den unge og lovende komponisten Wolfgang Amadeus Mozart, og i et forsøk på å sette en stopper for keiserens favorisering av Mozarts forlokkende komposisjoner, ansetter han den ukjente Da Ponte som librettist for Mozarts nyeste opera, "Don Giovanni". Men ting går ikke som Salieri har planlagt.
Slående vakre kostymer og Mozarts udødelige musikk leder an i denne storslåtte filmen. Alle med sans for kombinasjonen av klassisk musikk, kostymedrama og solid historiefortelling bør med andre ord kjenne sin besøkelsestid.
Carlos Saura (f. 1932) er en av Spanias og Europas mest fremtredende regissører. Hans oppvekst i en pro-Franco familie under den spanske borgerkrigen har satt et sterkt preg på hans virke som regissør og filmer som JAKTEN (1965), KUSINE ANGELICA (1974), RAVNENE (1976) og den fantastiske iAY CARMELA! (1990). I et Spania der sensuren stod sterkt klarte Saura alltid å snu begrensningene til sin fordel. Stikkord som surrealisme og metaforer er sterke virkemidler i hans filmer, og kunstnere som Pablo Picasso og Luis Buñuel har vært store inspirasjonsskilder.
Etter Francos død i 1975 opplevde Spanias kunstnere større frihet, og Saura omfavnet muligheten til å la karakterene sine uttrykke seg via musikk og dans. Utover 1980-tallet kom Flamenco-triologien bestående av BODAS DE SANGRE (1981), CARMEN (1983) og EL AMOR BRUJO (1986) godt fulgt opp av andre dansefilmer som FLAMENCO (1995), TANGO (1998) og FADOS (2007).