Mladen er fanget mellom barken og veden. Sønnen hans er dødelig syk, og trenger en dyr operasjon for å ha en sjanse til å leve. Mladen har ikke råd til operasjonen. En fremmed mann gir ham et skremmende tilbud: Han skal få pengene hvis han dreper noen. Er han villig til å ta en annens liv for å redde sin sønn? Er ett liv mer verdifullt enn et annet? Konsekvensene kan være ekstremt ødeleggende.
Dette er en klassisk fortelling med en moderne vri – regissøren kaller den for en balkansk versjon av "Forbrytelse og straff". Det er lett å få assosiasjoner til Alfred Hitchcock og film noir. Filmen har en stigende intensitet som effektivt formidler Mladens desperate situasjon; vi føler virkelig med ham mens hans verden faller i grus. I bakgrunnen kan man merke at filmen prøver å si noe om hele det balkanske samfunnets kamp for å tilpasse seg overgangen til en mer kapitalistisk verden – har individet en pris? Og hvor mange problemer kan penger egentlig løse?
Srdjan Golubovic (1972) har sin bakgrunn fra reklamefilm og musikkvideoer, noe som kom tydelig frem i hans stilistiske debut ABSOLUTE HUNDRED (2001). I FELLEN er den kjappe klippingen og den ekstravagante kameraføringen tonet ned, men en kan se et mønster i emnevalg – begge filmene bruker små, personlige kriminalhistorier til å belyse større sosiale problemer i Serbia. Han føler det er viktig at serbere lager andre ting enn komedier, at en bør kunne belyse situasjonen de er plassert i på en realistisk måte.