Til grunn for NYT FATTIGDOMMEN ligger de tre årene den nederlandske kunstneren Renzo Martens tilbrakte blant fattige og rike i Kongo. Martens' budskap til de fattige kongoleserne er at de må begynne å forstå fattigdommen som en ressurs, snarere enn en mangel – for å bli rike må de kultivere fattigdommen til et punkt hvor den begynner å generere penger. Hva som ligger til grunn for Martens' engasjement i det fattige, krigsherjede landet er vanskelig å si, all den tid han omgir seg med en tåkete samtidskunstretorikk som etterlater både rike plantasjeeiere, fattige arbeidere og velmenende hjelpearbeidere svimle av forvirring.
Til syvende og sist bidrar ikke Martens' overforenklede løsninger på de komplekse fattigdomsspørsmålene til annet enn å illustrere hans eget overfladiske forhold til virkeligheten utenfor kunstinstitusjonene. Men det at dette forholdet speiler Vestens postkoloniale relasjon til Afrika, gjør NYT FATTIGDOMMEN til en særdeles interessant og kompleks dokumentarfilm.
Den nederlandske kunsteren og dokumentarfilmskaperen Renzo Martens (1973) har sin utdannelse fra det katolske Universitetet i NIjmrgen og Universitetet i Vrije, i Brussel. Han har også studert kunst ved Koninklijke ACADEMIe voor Schone Kunsten og Gerrit Rietveld Akademiet i Amsterdam. Martens er opptatt av å fortelle om mennesker som lever i områder med stor politisk uro. Han bruker performance og satire for å stille spørsmål ved journalistikkens dokumentasjonsmetoder. I NYT FATTIGDOMMEN reiser Martens til Kongo for å undersøke det han mender er blitt Afrikas nyeste eksport, fattigdom. NYT FATTGDOMMEN var åpningsfilm ved Dokumentarfilmfestivalen i Amsterdam i fjor.