Dette er en hyllest til sekstitallets florlette, fargesterke Doris Day/Rock Hudson-komedier. Ja så selvbevisst og respektfullt er det at filmen innledes med en tro kopi av datidens Cinemascope-logo. Renée Zellweger er en uskyldssøt, naiv forfatter som dukker opp som lyn fra klar himmel med bestselgeren DOWN WITH LOVE, en gjallende oppfordring til kvinner om ikke å la seg dominere av menn. Tvert imot skal de holdes på en armlengdes avstand. Ewan McGregor er en åleglatt, forførerisk magasinjournalist, berømt for sine avslørende artikler. Nå er han sjokkert over at damene plutselig avviser ham, og bestemmer seg derfor for å avsløre og gjennomtrenge Zellwegers feministiske panser. På samme måte som Rock Hudson i PILLOW TALK (1959) utgir han seg for å være en sjenert sørstatsmann. Hvis hun forelsker seg i ham, kan han avsløre for all verden at hun ikke lever som hun lærer.
DOWN WITH LOVE tar filmtypen den hyller absolutt på kornet, og tilsetter litt uskikkelighet fra vårt århundre. Det er bare å lene seg tilbake og beundre det presise spillet til Zellweger og McGregor.
Peyton Reed (f. 1964) fikk jobb hos produksjonsselskapet Zaloom-Mayfield etter endt medieutdannelse ved University of North Carolina.
Selskapet spesialiserte seg bl.a. på bakomdokumentarer, og Reed regisserte bakomfilmen for bl.a. TILBAKE TIL FREMTIDEN 3 og FORREST GUMP, før han fikk tilbud om a regissere TV-filmer for Disney. Etter to barnefilmer og en rekke TV- serier for Disney, spillefilmdebuterte Reed i 2000 med BRING IT ON.