Det er vanskelig ikke å like serberne og deres lynne, virkelighetsanskuelse og humor. De er noen råtasser, men alltid med glimt i øyet. De vet det, liksom – at de er hårfint på grensen til å være ”over the top” kyniske og ofte sarkastiske så det holder. Men de har en berettiget grunn til sin svarte humor – de har opp gjennom årene sett fiender over alt, og sjelden uten grunn. General Titov var kroat. Han har holdt serberene i sjakk i en mannsalder eller to, hvilket har vært bemerkelsesverdig og utrolig i seg selv. I Vladimir Paskaljevics DJEVLEBYEN ser vi hvordan det har gått med serberne i Beograd etter demningen brast. Ikke akkurat noe vakkert syn. Men det skal han ha, han tegner et bilde av Beograd som også er rikt på menneskelighet – oppe i all misére hos byens innbyggerne.
Vi møter flere hovedpersoner som ikke direkte har noe med hverandre å gjøre, men som etterhvert krysser sine spor. DJEVLEBYEN er en svart komedie – en film som bare kunne blitt laget i Serbia.
Serbiske Vladimir Paskaljevic er sønn av regissøren Goran Paskaljevic og regisserte de to kritikerroste kortfilmene COPY + PASTE (1992) og THE DOLPHINS ARE MAMMALS (1997) før han gjorde sin langfilmdebut som regissør med DJEVLEBYEN. Han var også medforfatter på manuset til farens film THE OPTIMISTS (2006) og har tidligere jobbet som klipper og produsent på ymse produksjoner.