Dokumentarfilmen er en sjanger som vinner stadig større terreng blant publikum verden over – ikke minst takket være institusjoner som BIFF. Og dokumentarfilm kan være så mangt – fra nøkterne TV-reportasjer til ekstravagante konsertfilmer og forseggjorte rekonstruksjoner. Det eneste de har til felles er ambisjonen om å fange virkeligheten.
I CAPTURING REALITY lar regissør Pepita Ferrari toneangivende dokumentarfilmskapere som Errol Morris, Werner Herzog og Nick Broomfield uttale seg om sine egne erfaringer og tanker rundt dokumentarfilmen. For hvordan forholder man seg til den problematiske størrelsen "virkeligheten"? Garanterer cinéma vérité-bevegelsens distanserte observasjon en større grad av virkelighet enn Errol Morris' kunstferdige rekonstruksjoner? Og er det i det hele tatt rimelig å beskrive Werner Herzogs forsøk på å skildre den "ekstatiske sannheten" som dokumentarfilmer? CAPTURING REALITY gir et fascinerende innblikk i tankegangen bak en rekke av vår tids beste og viktigste dokumentarer, og er et must for alle som er interesserte i film som hevder å handle om virkeligheten.
Pepita Ferrari er en filmskaper hvis arbeider tydelig viser hennes bakgrunn innen visuell design. Siden 1984 har Ferrari jobbet som animatør, regissør og produsent på en lang rekke ulike produksjoner. Hun har blant annet regissert en animert sekvens for ”Sesame Street”, lagd spesialeffekter for spillefilmen SCANNERS III (1992) og gjort designarbeid for en serie med kortfilmer for barn, basert på Robert Munschs bøker. I tillegg til årets CAPTURING REALITY (2009) har hun regissert BY WOMAN’S HAND (1994) og THE PETTICOAT EXPEDITION (1997).