Det ømfintlige økosystemet og tradisjonene og livet til folk som lever av jakt og sanking, vil havne i skvis mellom to voldsomme økonomier dersom regimets veibygging ferdigstilles. Kina og India har begge stor interesse av å få en effektiv transportåre for å drive handel gjennom Nord-Burma. Militærjuntaen i Burma kunne også dradd stor økonomisk nytte av å ferdigstille veien, men er sannsynligvis litt skeptiske til å bidra til åpnere kommunikasjon og mer kontakt med det mer demokratisk anlagte India. Veibyggingen skjer med eldgamle metoder og små ressurser. Byggingen av veien blir i filmen et symbol på hele Burmas utvikling.
BURMA'S OPEN ROAD er en balansert dokumentarfilm som drøfter fordeler og ulemper med modernisering, som står i direkte konflikt med bevaring av både natur og tradisjoner. Veien har tidligere fungert som en del av Silkeveien og var under Den andre verdenskrig sentral i kampen mot Japan. Nå er den imidlertid med på å frakte ut store mengder opium til heroinproduksjon, en handel som gjerne vil blomstre med utbygging til en moderne storvei.
De siste 17 årene har David Adams utviklet sitt omdømme gjennom reportasjer og tallrike dokumentarfilmer som han har skrevet, regissert og produsert. Han er best kjent for sitt arbeid med Journeys to the Ends of the Earth, en dokumentarserie på tretten episoder for Discovery Network. Hans siste dokumentarfilm, FLIGHT OF THE ELEPHANTS (2006), handlet om kollisjonen mellom den asiatiske elefanten og mennesket.