Den engelske musikkjournalisten Chris Salewicz (tidligere skribent i NME og forfatter av flere artistbiografier) forteller historien og tar seg av intervjuene i denne politisk ladede musikkdokumentaren regissert av Leszek Gnoinski og Wojciech Slota. Vi får et grundig innblikk i hvordan kårene for utøvende polske musikere var i tiårene før og etter Sovjetunionens fall.
Datidens polske rockeband var i stor grad preget av sensur og overvåkning fra de kommunistiske myndighetene, og gjennom den årlige Jarocin-festivalen, startet i 1980, fikk de unge musikkentusiastene en pause fra hverdagen og opplevde et sårt tiltrengt stykke frihet. Store deler av filmen følger også denne festivalen, og hvordan den med årene ble gjenstand for omfattende overvåkning. Salewicz snakker med sentrale medlemmer av polske band fra perioden, samt historikere, som husker en tid da det aller viktigste var å uttrykke sitt behov for frihet.
Leszek Gnoinski begynte som journalist i 1992. Han har skrevet flere biografier om polske band, blant annet Acid Drinkers og Kult, og skrev i 1996, i samarbeid med Jan Skaradziński, Encyklopedia polskiego rocka - et leksikon over polsk rock. BEATS OF FREEDOM er hans første film.
Wojciech Slota er en musikkentusiast som på nittitallet jobbet med å organisere konserter og festivaler, startet sitt eget musikkstudio og fungerte som manager for de polske gruppene Myslowitz og Nowy Horyzont. BEATS OF FREEDOM er hans regidebut, men han har tidligere vært redigerer for flere andre filmer, dokumentarer så vel som spillefilmer.