Volden slapp egentlig aldri tak i det tyske samfunnet etter andre verdenskrig. Først skulle de skyldige dømmes og straffes, og senere, på 1970- og 80-tallet, ble det delte Tyskland hjemsøkt av en lang rekke terrorhandlinger. Bak brorparten av disse sto terroristgruppen Rote Armee Fraktion (RAF). Med sine mange kidnappinger, branner, mord og bombeattentat forsøkte de å ramme det tyske etablissementet, som de anså for å være korrumpert av amerikanske kapitalistiske krefter. Ligaen ble innledningsvis ledet av Andreas Baader og Ulrike Meinhof, hvorav tilnavnet 'Baader-Meinhof-gruppen'. Gruppen refereres også til som "Hitlers barn", siden deres aktivisme kan sees som et direkte motsvar til foreldregenerasjonens handlinger.
BAADER MEINHOF er den siste i en lang rekke tyske 2000-tallsfilmer som tematiserer RAF. Det er tydelig at tyskerne har behov for å bearbeide denne denne delen av sin nyere historie; man kan si at Tyskland lider av et Baader-Meinhof-kompleks. Denne medrivende og actionfylte filmen er basert på Stefan Austs bestselgende bok.
Uli Eidel (f. 1947) har lang fartstid som regissør for både film og fjernsyn, og har, blant mye annet, regissert en episode av TWIN PEAKS. Mest kjent er han nok for sin første spillefilm CHRISTIANE F. – Å VÆRE UNG ER FOR JÆVLIG (1981), som er en av de mest populære og innflytelsesrike tyske filmene fra 80-tallet.