Amélie, den unge heltinnen som hadde sin oppvekst i Japan, returnerer til Tokyo for å oppleve landets gåte som for henne symboliseres ved en mystisk Zenhage i Kyoto. Hun får seg jobb som oversetter i det gigantiske konsernet Yumimoto, med kontor i 44. etasje i en skyskraper. Amélie oppdager med en gang at en kvinne - som i tillegg er utlending - og som starter nederst i hierarkiet, faktisk kan falle enda lavere. Amélies koleriske sjef, Saito, og hans høyre hånd - vakre Fubuki - forvandler hverdagen hennes til et nedverdigende helvete, hvor Amélie konstant beskyldes for å gjøre feil, være illojal og for å jobbe for tregt.
Hun innser etter hvert at på tross av den hypermoderne japanske hverdagen, har i virkeligheten ingenting forandret seg siden oldtiden. Ydmyk hengivenhet, klokketro på tradisjoner og et strengt hierarki er verdier i det japanske arbeidsliv som er like gyldige i dag som på Samuraienes tid. Spørsmålet blir om Amélie vil klare å overleve dette - og lære noe av det.
Alain Corneau (født i 1953 i Meung-sur-Loire, Frankrike) er utdannet ved IDHEC i Paris. Han startet sin karriere som assistent for Bertrand Blier, Roger Corman og Marcel Camus. Han skrev manus til filmen DÉFENSE DE SAVOIR (1973). I 1973 langfilmdebuterte han med filmen FRANCE; SOCIÉTÉ ANONYME og på 70- og 80-tallet ble han anerkjent for sine tøffe kriminalfilmer; POLICE PYTHON 357 (1975), LA MENACE (1976), SÉRIE NOIRE (1979), LE CHOIX DES ARMES (1981) og LE MOME (1986).
Han høstet popularitet for de to historiske filmene med Gérard Depardieu - den romantiske FORT SAGANNE (1984) og spesielt dramaet TOUT LE MATINS DU MONDE, som vant en rekke priser, inkludert Césars for Best Film og Best Direction i 1991. Av andre suksessfilmer kan nevnes LE NOVEAU MONDE (1994), LE COUSIN (1997) og LE PRINCE DU PACIFIQUE (2000).